Institut Ramon LLull

Selección de profesorado de catalán

El Institut Ramon Llull promueve la enseñanza de la lengua, la literatura y la cultura catalanas en las universidades y otros centros de estudios superiores. De conformidad con este objetivo, el Institut organiza anualmente convocatorias de selección de profesorado de estudios catalanes en las universidades con las cuales colabora para cubrir las vacantes y de esta manera garantizar la continuidad de la docencia.

INTRODUCCIÓN

Para poder participar en este proceso de selección, se deben cumplir los requisitos que constan en las bases de la convocatoria y rellenar el formulario correspondiente dentro del plazo establecido.

Para poder acceder al formulario de solicitud en línea se debe haber obtenido previamente un idcatMòbil o un certificado digital (para ciudadanos/as residentes españoles/as) o una acreditación (para españoles/as o extranjeros/as no residentes). Más información.

Aquí se puede consultar el mapa de las universidades del exterior que ofrecen estudios catalanes.

Sesiones informatives:

  • Facultad de Letras - Universitat de Girona, 17 de diciembre de 2024 a las 18.15. Aula A1. 
  • Facultad de Filología, Traducción y Comunicación - Universitat de València, 10 de febrero de 2025 a las 10.00 h y a las 17.00 h. Aula pendiente de confirmar.
  • Facultad de Traducción y Ciencias del Lenguaje - Universitat Pompeu Fabra, 19 de febrero de 2025 a las 15.00. Aula pendiente de confirmar.
  • Facultad de Filología y Comunicación - Universitat de Barcelona, 20 de febrero de 2025 a las 13.15 h. Aula pendiente de confirmar.
  • Facultad de Letras - Universitat Autònoma de Barcelona, 5 de marzo de 2025 a las 13.00 h. Aula pendiente de confirmar.
  • Facultad de Filosofía y Letras - Universitat d’Alacant, 2 de abril de 2025. Hora y aula pendientes de confirmar.

Sesión informativa en línea registrada el 10/4/2024 aquí.

Para más información, escribir un correo a seleccioprofessorat@llull.cat.

Para más información, escriba un correo a seleccioprofessorat@llull.cat.

Plazo de presentación de solicitudes

El plazo de presentación de solicitudes es del 19 de noviembre de 2024 al 3 de enero de 2025

 

ANUNCIO RESOLUCIÓN

Resolución de 7 de noviembre de 2024 por la que se abre la 1.ª convocatoria para la selección de profesorado de estudios catalanes a universidades del exterior para el curso académico 2025 y 2025-2026, publicada en el DOGC n.º 9289 - 13.11.2024.

UNIVERSIDADES

Curs 2025

  • UNIVERSIDAD DE GUADALAJARA (México)

Curs 2025-2026

  • FREIE UNIVERSITÄT BERLIN (Alemania)
  • UNIVERZA V LJUBLJANI (Eslovenia)
  • UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE MADRID (España)
  • ÉCOLE NORMALE SUPÉRIEURE DE LYON (Francia)
  • UNIVERSITÉ SORBONNE NOUVELLE (Francia)
  • UNIVERSITY OF OXFORD (Reino Unido)

    PERFILES DEL PROFESORADO

    En el documento adjunto se puede consultar la información detallada de los perfiles específicos preferentes definidos por las universidades que figuran en la convocatoria.

    FORMULARIOS

    Formulario de solicitud para optar a ejercer de profesor/a de estudios catalanes.

    RESULTADOS

    No hay resultados

      FAQ

      El termini de presentació de sol·licituds s'estableix a la resolució per la qual s'obre la convocatòria de selecció de professorat d'estudis catalans a universitats de l'exterior.
      La presentació de sol·licituds i documents, i altres tràmits associats al procediment de selecció de professorat d'estudis catalans, es podrà realitzar per via telemàtica per mitjà de la seu electrònica del l'Institut Ramon Llull o bé en format paper, mitjançant la presentació de la sol·licitud al registre de la seu de l'Institut Ramon Llull (Av. Diagonal 373, 08008 Barcelona) o en qualsevol dels registres i oficines que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/ 2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
      Les persones sol·licitants espanyoles o estrangeres residents a Espanya que presentin les sol·licituds per mitjans telemàtics s'han d'autenticar a través dels sistemes de signatura electrònica d'acord amb l'article 58 del Decret 76/2020 de 4 d'agost, d'Administració digital així com la normativa i els criteris que estableixen els òrgans competents en l'àmbit de l'administració de la Generalitat.
      Les persones sol·licitants estrangeres no residents que presentin la sol·licitud per mitjans telemàtics s'han d'autenticar a través del sistema d'identificació a la seu electrònica de l'Institut Ramon Llull. L'Institut Ramon Llull s'encarrega de fer arribar de manera segura un nom d'usuari/ària i una contrasenya a les persones interessades després d'haver verificat la documentació que acrediti la seva identitat. La tramitació d'aquesta acreditació no és immediata, la qual cosa s'ha de tenir en compte per poder presentar la sol·licitud per participar a la convocatòria de selecció dins de termini.
      Trobaràs el formulari electrònic aquí.
      El formulari per participar a la convocatòria en format paper, el trobaràs aquí.
      Un cop emplenat el formulari, s'haurà d'imprimir, signar i presentar, juntament amb la documentació requerida a la base 5a, al registre de l'Institut Ramon Llull (Av. Diagonal, 373, 08008 Barcelona) o a qualsevol dels llocs que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques:
      1. En el cas que es trobin a l'Estat espanyol, la sol·licitud es pot presentar a les oficines de correus mitjançant la modalitat de correu administratiu.
      2. 2. En el cas que es trobin a l'exterior de l'Estat espanyol, la sol·licitud es pot presentar a qualsevol ambaixada o consolat.
      Les persones que optin per presentar la sol·licitud en format paper a les oficines de correus de l'Estat espanyol, o bé a les ambaixades i consolats, hauran de fer arribar, abans que acabi el termini de presentació de sol·licituds, un correu electrònic a l'adreça seleccioprofessorat@llull.cat, on s'haurà d'especificar el nom, la data i el lloc on s'ha presentat la sol·licitud i adjuntar-la escanejada amb el segell de registre d'entrada corresponent i els altres documents presentats.
      En el supòsit que el funcionament de la seu electrònica s'interrompi per circumstàncies accidentals, i sempre que sigui tècnicament possible, les persones sol·licitants que accedeixin a la seu electrònica visualitzaran un missatge en què es comunicarà aquesta circumstància i s'informarà dels registres presencials on es pot presentar la documentació alternativament. Si la interrupció es produeix durant l'últim dia establert per a la realització del tràmit corresponent, s'establirà un termini de 24 hores addicionals un cop restablerta la seu electrònica.
      a) Per al cas de persones sol·licitants estrangeres: fotocòpia del passaport o de la documentació equivalent que acrediti la identificació del/de la sol·licitant.
      Per al cas de persones sol·licitants espanyoles: fotocòpia del DNI de qui signa la sol·licitud. No cal aportar el document esmentat si s'autoritza l’Institut Ramon Llull perquè consulti les dades d'identitat. Aquesta autorització consta en el formulari de sol·licitud.
      b) Títol de llicenciatura, grau, postgrau, màster o doctorat, o bé comprovant de sol·licitud d'expedició del títol.
      No cal aportar el document esmentat si s'autoritza l'Institut Ramon Llull a consultar les dades de títols oficials.
      Els títols no oficials expedits per les universitats o els títols expedits per universitats de fora de l'Estat espanyol caldrà adjuntar-los al formulari de sol·licitud.
      c) Certificat de nivell superior de català (C2) o equivalent.
      d) Certificat de nivell de la llengua o llengües estrangeres que s'indiquin al formulari de sol·licitud i/o al currículum, si escau.
      e) Currículum.
      f) Carta personal de motivació en què s'exposin els motius pels quals se sol·licita exercir de professor/a d'estudis catalans a l'exterior i s'argumentin les opcions escollides.
      g) Unitat didàctica de diverses sessions (entre 4 i 7) adreçada a estudiants de català com a llengua estrangera de nivell A2, d'una extensió màxima de 8 pàgines, i 3 pàgines més d'annexos, si escau.
      h) Informe d'un/una professor/a d'una universitat en la qual la persona sol·licitant hagi cursat estudis, respecte a la seva idoneïtat per impartir docència d'estudis catalans a l'exterior.
      La persona sol·licitant haurà d'indicar a la sol·licitud el nom i l'adreça electrònica d'aquest/a professor/a, que rebrà un missatge de correu electrònic amb un enllaç a un formulari en línia. En el cas que aquest informe ja hagi estat presentat a l'Institut Ramon Llull amb motiu d'una convocatòria de selecció de professorat prèvia, no caldrà aportar-lo de nou, sempre que no hagin transcorregut 14 mesos des de la data d'inici de la convocatòria en qüestió.
      En el moment d’emplenar el formulari de sol·licitud electrònica, s’haurà d’adjuntar la documentació especificada a les bases de la convocatòria.
      En el cas que s’hagi optat per la sol·licitud en format paper, caldrà presentar còpies compulsades dels documents oficials, excepte el DNI i el títol de llicenciatura, grau, postgrau, màster o doctorat, en cas que a la sol·licitud s'autoritzi l'Institut Ramon Llull a consultar-los.
      No, per poder participar a la convocatòria cal presentar dins del termini establert el títol de llicenciatura, grau, postgrau, màster o doctorat o bé del comprovant de sol·licitud d'expedició del títol corresponent.
      Sí, el certificat de coneixements superiors de llengua catalana (C2) és un requisit indispensable per poder participar a la convocatòria.
      Si no pots presentar el certificat de coneixements superiors de llengua catalana (C2), hauràs de presentar un títol, certificat o diploma equivalent. Pots consultar les titulacions equivalents aquí.
      En cas de dubte, podeu contactar amb la Secretaria de Política Lingüística.
      El resguard d’inscripció a l’examen no és un document vàlid per participar a la convocatòria.
      Els requisits específics de cada universitat es poden trobar a l’annex 3 de la convocatòria, que es pot consultar al web de l’Institut Ramon Llull, a l’apartat Perfils del professorat.
      Els requisits específics de cada universitat són de caràcter preferent, no són excloents: tindran preferència les candidatures que compleixin el perfil indicat per la universitat.
      Poder acreditar els coneixements de la llengua del país de destinació sempre és preferible. Algunes universitats demanen els coneixements i/o l’acreditació dels coneixements de la llengua del país on es troba la universitat. Consulta l’apartat Perfils del professorat al web de l’Institut Ramon Llull.
      El formulari de sol·licitud permet sol·licitar fins a dues universitats. També hi pots indicar si estaries interessat/ada a optar a d’altres destinacions en cas de no ser seleccionat/ada per a una de les opcions de preferència.
      Fins que no s’acaba el termini de presentació de sol·licituds no es pot saber quines han estat les universitats més sol·licitades, atès que depèn de les preferències dels/de les sol·licitants.
      En general, les universitats més sol·licitades solen ser les que es troben a Espanya, als Estats Units, a Itàlia o al Regne Unit.
      Una vegada comprovades les sol·licituds i la documentació adjunta, el director o directora de l'Àrea de Llengua i Universitats dicta una resolució amb la llista provisional de les persones proposades per ser admeses i les persones que han d'esmenar o aportar documentació.
      Aquesta resolució es publica al tauler d'anuncis de la seu electrònica i al tauler d'anuncis de la seu de l'Institut Ramon Llull (Av. Diagonal, 373, 08008 Barcelona).
      En aquesta resolució es pot requerir a les persones aspirants que aportin la documentació complementària que es consideri necessària per acreditar les dades que figuren a la sol·licitud. El detall de la documentació requerida s'especificarà en la resolució.
      La documentació requerida es pot aportar, segons el cas, per mitjans telemàtics, presentant còpies digitalitzades dels documents, o en format paper, d'acord amb el que estableix la base 4a i les normes de procediment administratiu vigents en el moment de la convocatòria.
      Les persones proposades disposen de 10 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació de la resolució per la qual es fa pública la llista provisional per esmenar o presentar la documentació requerida. Si en aquest termini de 10 dies hàbils les persones sol·licitants no esmenen o aporten la documentació requerida es considera que desisteixen de la seva sol·licitud.
      Una vegada transcorregut el termini indicat, es publicarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica i al tauler d'anuncis de la seu de l'Institut Ramon Llull la resolució del director o directora de l'Àrea de Llengua i Universitats amb la llista definitiva de les persones admeses, inadmeses i les que es considera que desisteixen de la seva sol·licitud. Es disposarà d'un termini de 10 dies hàbils a comptar a partir de l'endemà de la publicació de la resolució amb la llista definitiva per presentar les al·legacions corresponents.
      Durant el procés de selecció podria ser que se’t convoqués a una entrevista amb personal de l’Institut Ramon Llull. Superada aquesta entrevista, si escau, es facilitaria la teva documentació a la universitat de destinació i un/a professor/a d’aquesta universitat podria demanar de fer-te una entrevista addicional.
      Sí. L'Institut Ramon Llull i les universitats convoquen a una entrevista de caràcter personal les persones que es considerin més idònies d'acord amb la documentació presentada i els perfils específics preferents de cada universitat per dur a terme la selecció final.
      Durant l’entrevista de caràcter personal se’t demanarà que facis una breu defensa de la unitat didàctica que has presentat per participar a la convocatòria. També és possible que se’t demani quina orientació donaries a un curs introductori de cultura catalana i quins continguts hi inclouries.
      En el cas que hagis de passar una entrevista addicional amb un/a professor/a de la universitat que hagis sol·licitat, se't podria demanar que responguessis haguessis alguna de les preguntes en la llengua del país de destinació.
      Abans de fer l’entrevista, és recomanable que reflexionis sobre el tipus de feina que hauries de fer en cas de ser seleccionat/ada i que t’assessoris pel que fa al material que et podria ser útil per dur-la terme.
      Tant la formació com l’experiència docent de les persones candidates són aspectes rellevants de cara la valoració de la teva candidatura. Per aquest motiu, és rellevant que es pugui acreditar aquesta formació i experiència.
      Es donarà preferència a les candidatures que s’ajustin als requisits i mèrits establerts per la/les universitat/s que hagi sol·licitat.
      El termini per dictar i notificar la resolució de professorat és de quatre mesos a comptar des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds.
      La retribució bruta anual està indicada al perfil preferent de cada universitat, a l’annex 3 de la convocatòria. Pots consultar els perfils al web de l’Institut Ramon Llull, a l’apartat Perfils del professorat.
      No és obligatori, però segons el país de destinació pot ser recomanable.
      La persona seleccionada podrà sol·licitar una subvenció per cobrir les despeses de desplaçament a la universitat de destinació amb motiu de la seva incorporació. En el cas que aquest desplaçament requereixi d’un visat d’entrada i/o de permís de treball al país de destinació, també es podrà sol·licitar el rescabalament de part de la despesa per a aquest concepte.
      Un cop finalitzat el curs acadèmic, també podrà sol·licitar una subvenció per al desplaçament des de la localitat de la universitat on exerceixen docència, o una de propera, fins a una localitat del domini lingüístic de la llengua catalana.
      No hi ha cap penalització. Tanmateix, si no s’està del tot convençut/uda és millor no presentar-se a la convocatòria per no perjudicar el procés de selecció.
      D’acord amb les bases de la convocatòria, les persones seleccionades no poden renunciar a l'exercici de la docència un cop s'hi hagin compromès mitjançant els procediments establerts i abans d'acabar el curs acadèmic, llevat que, a criteri de l'Institut Ramon Llull i de la universitat, existeixi una causa degudament justificada.
      Normalment es duen a terme dues convocatòries cada any, una cap al mes d’abril o maig i l’altra cap al mes de novembre o desembre.
        Logo Institut Ramon Llull
      • Un consorcio de:

      • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

      Este web solo utiliza cookies de sesión con fines técnicos y analíticos; no recoge ni cede datos de carácter personal de las personas usuarias sin su consentimiento. Sin embargo, sí que utiliza cookies de terceros con fines estadísticos. Puede obtener más información sobre las cookies, administrarlas u oponerse a su uso haciendo clic en "+ Info".