El 18 de maig s'ha inaugurat Catalonia in Venice_ Following the Fish (Seguint el peix), el projecte comissariat per Leve en col·laboració amb Top Manta i produït per l’Institut Ramon Llull que es podrà veure, de maig a novembre, a la 18ª edició de la Exposició Internacional d'Arquitectura – La Biennal de Venècia, dins el programa Eventi Collaterali.
Durant l’acte inaugural, la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha afirmat que “en aquests moments que ens estem qüestionant temes com la sostenibilitat, el clima o altre maneres de viure, és molt interessant tornar a mirar cap a Àfrica, escoltar i sobretot aprendre de comunitats que són de casa. Aquesta proposta t’interpel·la, et provoca i et fa pensar”. Per la seva part, el director de l’Institut Ramon Llull, Pere Almeda, ha exposat que “la cultura catalana es presenta a la Biennal d’Arquitectura de Venècia amb un projecte de transformació fet a partir de moltes capes i continguts, que representa el revers al discurs xenòfob de l’extrema dreta present en molts països, com a ara a Itàlia. El projecte comissariat per Leve i des de la mirada de Top Manta ens interpel·la i qüestiona els paradigmes dominants, posant en valor el coneixement valuós de la seva experiència com a col·lectiu migrant i plantejant noves preguntes sobre l’arquitectura i l’espai urbà”.
La productora catalana Leve, integrada per Daniel Cid, Eva Serrats i Francesc Pla, ha comissariat Seguint el peix, que planteja nous models residencials basats en la comunitat, com cuines col·lectives, nous espais d'acollida i la reutilització de locals buits, des de la perspectiva de la diàspora africana a Catalunya, amb l'objectiu d'identificar arquitectures alternatives a les hegemòniques. Daniel Cid ha destacat que “aquest és un assaig de com canviar les condicions de l’arquitectura des d’una perspectiva africana per crear espais acollidors i relacionals, que fomentin l’art de les connexions entres els individus i les comunitats”.
Per la seva part, Lamine Sarr i Abdulay Seck, portaveus de Top Manta, han reivindicat que cedir espais a les persones negres és un acte de justícia social i forma part del camí cap a la construcció d’una societat veritablement antiracista. Sarr ha afirmat que “Seguint el peix explica la violència sistèmica que vivim les persones que migrem des del sud global cap a Europa. Els Estats europeus colonitzen i exploten les nostres terres des de fa uns quants anys. Quan aquesta explotació ens ofega i intentem migrar, ens nega les vies legals i segures per fer-ho i ens llança al mar o a les reixes de Ceuta i Melilla. Els mateixos Estats que ens neguen la vida, organitzen una Biennale que posa en valor el poder de la interculturalitat i la inclusió."
Enguany el tema central de la Biennal d'Arquitectura, escollit per la comissària Lesley Lokko, és The Laboratory of the future, amb Àfrica com a protagonista i amb els reptes de la descolonització i la descarbonització com a focus principal.
El projecte que es podrà veure a Venècia fins al novembre està articulat en dos eixos: el Mercat Manter, l’exposició que recull la narrativa de la diàspora migrant africana a Catalunya a partir d’una instal·lació amb mantes que es recullen i s’eleven de manera selectiva reflectint l'acte que els manters realitzen quan han de recollir-les dels carrers per a fugir de la persecució policial, i el laboratori anomenat El Taller de Reparació, on amb la participació d’estudiants de diverses escoles d'arquitectura i disseny internacionals es plantegen nous models residencials basats en la comunitat, com cuines col·lectives, nous espais d'acollida i la reutilització de locals buits.
A banda de la inauguració, altres cites importants relacionades amb l’exposició que tindran lloc a la ciutat italiana són un Encontre migrant i intercanvi d’experiències entre La Casa di Amadou (un projecte d’acollida en el sentit ampli de la paraula per a joves migrants de Venècia) i Top Manta, que es farà dissabte 20 de maig al matí, a la nau expositiva, i un workshop, del 3 al 7 de juliol, amb la participació d’estudiants de diverses escoles d'arquitectura i disseny internacionals, entre elles l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV-UPC), de Barcelona (ETSAB-UPC) i de Reus (ETSA-URV), la Lund University i el Politecnico de Milà, que tancarà el Taller de Reparació, iniciat al febrer.
Flores & Prats participa a la Mostra Internacional d’Arquitectura amb Emotional Heritage
La participació catalana a la Biennal compta, a més, amb la presència destacada de l’estudi d’arquitectura barceloní Flores & Prats, que forma part de la selecció oficial, comissariada per Lesley Lokko, on, amb el suport de l’Institut Ramon Llull, presenta el projecte Emotional Heritage.
Emotional Heritage (Patrimoni Emocional) reflexiona sobre el concepte del patrimoni emocional a través de sis dels projectes més reconeguts de l’estudi d’arquitectura barceloní creat per Eva Prats i Ricardo Flores. D’aquesta manera, sis edificis entren en diàleg en una exposició que comptarà amb plànols i dibuixos inacabats, material en procés i altres documents per tal d’estimular la interacció dels visitants. Aquests edificis són el Casal Balaguer i el Museu dels Molins, de Palma, el Laboratori Cultural Variétés, de Brussel·les, la Nau Yutes, de Sant Just Desvern, i la nau La Favorita i la Sala Beckett, de Barcelona.
D’altra banda, Foodscapes el projecte del pavelló d’Espanya, comissariat per Eduardo Castillo-Vinuesa i Manuel Ocaña, ha comptat amb participació de professionals de l’escena arquitectònica catalana com Aldayjover Architecture and Landscape, Agnes Essonti Luque, Gerard Ortín Castellví, MAIO (Alfredo Lérida, Anna Puigjaner, Guillermo López, María Charneco), Pol Esteve Castelló, Urbanitree (Daniel Ibañez, Vicente Guallart) i Urtzi Grau.
Més imatges aquí
>x01z23