Amb propostes situades entre l’art, la política, l’economia i la història, Jorge Ribalta (Barcelona 1963) analitza els artefactes culturals i les relacions entre la fotografia i les estructures institucionals. Un total de 76 fotografies, propietat de la Fundación Mapfre, acompanyades d’un conjunt de textos, composen Faute d'argent (2016-2020), la mostra que l’artista, comissari i crític d’art barceloní exposarà a la 35ª edició de la Biennal, que tindrà lloc del 6 de setembre al 10 de desembre al Pavilhão Ciccillo Matarazzo de São Paulo. A través d’una relectura del gènere documental i utilitzant les ficcions històriques, Faute d’argent tanca una trilogia al voltant del personatge de Carles V, que és presentat com un símbol a qüestionar, tant des del punt de vista de la història de la nació espanyola, com des de la lògica imperial-financera del capitalisme de la primera edat moderna a Europa.
La primera part d’aquesta trilogia, Imperio (2013-14) tracta sobre l'abdicació i la retirada de Carles V a Yuste. La segona, Renacimiento, Escenas de reconversión industrial en la cuenca minera de Nord-Pas de Calais (2014), és un estudi del patrimoni industrial en un context de canvi de paradigma en les polítiques culturals a favor de l'explotació del passat i de la memòria. La tercera i última, Faute d'argent (2016-2020), reflexiona sobre la relació de Carles V amb la saga dels banquers alemanys de la família Fugger i l'economia de la plata en la colonització d'Amèrica.
“Choreographies of the impossible” (“coreografies de l’impossible”) és la proposta comissarial presentada per a aquesta 35ª edició i signada per Manuel Borja-Villel, historiador de l’art valencià i exdirector del Museo Nacional Reina Sofía; Grada Kilomba, artista multidisciplinar, escriptora i teòrica; Diane Lima, comissària independent, escriptora i investigadora; i Hélio Menezes, antropòleg, crític i investigador. Una invitació a la imaginació radical a través d’allò desconegut o impossible.
Aquesta serà la segona col·laboració consecutiva de l’IRL amb la Biennal de São Paulo. El 2021, l’Institut va co-organitzar la participació de l’artista Roger Bernat amb la proposta PIM PAM. Considerada l’exposició d’art contemporani més gran de l’hemisferi sud global, la Biennal rep uns 800.000 visitants en cada edició.